Filter

Segítség vagy önreklám?

Amikor a véleményvezér a saját arcát tolja a rászorulóké elé

2017. október 02. - matastik.szilvia

Kata kolléganőm a múlt héten „Hatalom és felelősség a véleményvezérek kezében” címmel tartott előadást az Internet Hungary-n. Arról beszélt, hogy a sok ezer, sőt sok milliós követőtáborral bíró social hírességek miért, hogyan és mennyiben felelősek mindazért, amit mondanak és tesznek. Ez persze önmagában is megér egy posztot (coming soon!), de arra is érdemes ránézni, milyen az, amikor az influencerek a társadalmi felelősségvállalás szolgálatába állítják a hatalmukat. Nem kell túl mélyre ásni a kontentben, hogy találjunk erre példát. Akár olyan visszatetszőt is, mint Jake Paul-ét, aki kisebb káoszt okozott amikor kitalálta, hogy adományt gyűjt a Harvey hurrikán sújtotta Texasnak.

jakepaul.jpg

Szóval adott Jake Paul. Van 11 millió feliratkozója a YouTube csatornáján. Naponta oszt meg friss vlogot, amikre harsány, erősen túljátszott stílus, sok-sok prank és kattintásvadász címek jellemzők. Követői zömmel 10-14 éves tinik, akik egészen a nyárig a Disney Bizaardvark című műsorában is nézhették kedvencüket. (A Disney akkor bontott szerződést vele, amikor hollywoodi szomszédai panaszt tettek a háza körül összegyűlt sikoltozó tömeg és az üres úszómedencében gyújtott örömtűz miatt.)

Aztán Jake egy nap elhatározza, hogy segít a Harvey hurrikán sújtotta Texas lakóinak. Nice try, Jake!

A Go Fund Me oldalon kezd pénz gyűjteni a rászorulóknak (piros pont), csináltat néhány rajongói mörcsit, aminek a bevételét 100%-ban felajánlja (újabb piros pont), majd videóban jelenti be, hogy ivóvíz adományt gyűjt, és visz el személyesen Texasba. Sőt, tovább is ment, azt is előre bejelentette, hogy ha már ott van, akkor életeket is fog menteni. Ehhh. Készített is erről néhány erősen hatásvadász videót – mert bár folyamatosan hangsúlyozza, hogy ez az akció nem a vlogolásról szól, de azért mégiscsak arról szól. Az első videóban (ooops, máris egy clickbait cím: Ez lehet az utolsó vlogom…) végigkövethetjük, ahogy felkészül a vészhelyzetre: motorcsónakot intéz, benzint tartalékol, egy GoPro kamerát is beszerez (Ugye. Mert kell, hogy legyen mivel videózni.), majd érzelgősen búcsúzik a mamájától, és még egy hollywoodi katasztrófa filmbe illő búcsúcsókot is villant.

A következő videóban már azt látjuk, hogy őrjöngve sikoltozó tizenévesek rohanják meg az autóját, amikor San Antonióba érkezve behajt az adománygyűjtő pontként meghirdetett parkolóba. Jake saját vlogjában is látszik, hogy sokáig nem tud mit kezdeni a rajongóival. Egy kocsi tetején állva üvöltözi, hogy kezelhetetlen a tömeg, és hogy mindenki úgy viselkedik, mint az állatok. A Jake hívására érkezők hoznak ugyan adományt, de a legfőbb gondjuk mégis az, hogy testközelből láthassák az idoljukat, és készítsenek néhány selfiet, amin Jake Paul is rajta van.

A sorozatot egy harmadik videóval zárja, ahol drámai felvételekkel tarkított életmentő akciót mutat be, ahogy a haverjaival motorcsónakokkal segítenek kijutni a víz által elöntött területekről az ott élőknek. 

Jake Paul adománya szerencsére célba jutott, és valóban segített embereknek. Így a jó szándékát el kell ismerni.

De akkor mi ezzel a baj? Három dolog.

Egyrészt, az influencer nem mérte fel a saját hatalmát. Nem számolt azzal, hogy hányan, kik és hogyan reagálnak a felhívására. Márpedig éppen neki ezt tudnia kell. A kedvencük látványától megrészegült tiniket pedig tudni kell kezelni. Fel kell készülni arra, hogy a tömeg koordinálva legyen. Márpedig itt nem ez történt. Sokkal többen jöttek el, mint amire Jake számított, és arra már nem volt felkészülve, hogy ekkora tömeg mellett hogyan irányítsa a gyűjtést, vagy hogyan kezelje azt, hogy rá kíváncsiak, és nem pedig az ügyre, amiért jött.

És akkor jöjjön a második hiba: a jótékony akciónak nem az influencerről kell szólnia, és nem lenne szabad, hogy a segítő szándékot elnyomja a segítő személye. Jake Paul követői viszont Jake Paulra voltak kíváncsiak. Az, hogy vittek-e magukkal egy zsugornyi ásványvizet is, a többségnek mellékes volt. A kedvencüket akarták látni, és nem azzal foglalkoztak, hogy miért jött oda. Ráadásul, hiába mondja a vlogger újra és újra, hogy az akció nem róla szól, ha végignézitek a három vlogot, egyértelmű, hogy de igen, róla szól. Mást sem látunk és hallunk, minthogy Jake erősen az arcunkba tolja a saját arcát. Mert Jake Paul, a hős, aki megmenti Texast a hurrikántól…

Harmadszor pedig, az influencer felkészületlen volt. Óriási mázlija, hogy nem okozott bajt, és ő maga sem került bajba, hiszen egy árvíz által elöntött ismeretlen terepre behajtani legalábbis nem okos dolog. Nem mellesleg, magánakcióba kezdett ahelyett, hogy a helyi illetékes erőkkel vette volna fel a kapcsolatot, hogy megkérdezze, hol van szükség segítségre.

Jó dolog az, amikor egy véleményvezér felkarol egy jó ügyet. Akár népszerűsít egy fontos témát, csatlakozik egy jótékony célú kampányhoz, vagy maga talál ki egy ilyen akciót, hiszen hatalmából, ismertségéből és követőinek magas számából adódóan rengeteg emberhez tudja eljuttatni az üzenetet. De lehet ezt jobban is csinálni, mint Jake Paul tette.

Tetszett a bejegyzés és nem maradnátok le a legfrissebbekről? Kövessetek minket Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://influencer.blog.hu/api/trackback/id/tr6712921567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása