Korábban többször foglalkoztunk már azzal, miért fontos, hogy az influencerek hirdetésként megjelöljék a fizetett együttműködések keretében megosztott posztjaikat. Így a karácsony előtti hajrában pedig érdemes is egy pillantást vetni arra, milyen hatása van a GVH ajánlásnak a közösségi médiában futó kampányokra.
Elég csak gyorsan végigpörgetni az Instagramon, hogy lássuk, a márkák igazán lendületben vannak. Nagyobb és kisebb véleményvezéreknél is sorban jelennek meg az ünnepi készülődést, karácsonyi ajándék választást „segítő” posztok. Van, aki a decemberi ajándékbeszerzési őrületben a lazítás fontosságára hívja fel a figyelmet, akad, aki ékszereket ajánl vagy kozmetikai termékeket, mások műszaki cikket vagy épp ünnepi outfitet, de még olyan is, aki már a karácsonyi vacsora utáni mosatlan edényekre gondolva mosogatógép tabletta beszerzésre emlékeztet.
Hogy mi a közös bennük? Egyenlőre nem sok. Az egyértelműen látszik, hogy a GVH által közzétett ajánlás óta egyre többen jelölik meg azokat a bejegyzéseket, amik akár fizetett, akár barter együttműködés keretében születtek. Ugyanakkor a megjelölések egészen gyönyörű kavalkádot mutatnak: hol hirdetés, hol reklám, hol promóció, hol szponzorált tartalom megjelölést kapnak a posztok. Mindezek pedig hashtagként, ékezettel vagy anélkül, esetleg zárójelben, vagy csak a poszt szöveg végére biggyesztve jelennek meg. Olyan is akad, aki annyira biztosra megy, hogy egyszerre szerepel a kép mellett a #hirdetes, a #promocio és a (szponzorált tartalom) megjelölés is. Mondjuk inkább többször, mint egyszer sem.
Mert, hogy még mindig van példa arra is, hogy valaki nem jelöli a fizetett együttműködést. Ráadásul a nagy nevek között is találni olyat, aki úgy hirdet nyereményjátékot, amiben kéri a márka Insta profiljának követését is, hogy nem jelöli a reklámot. (Ha pedig a kommentek közé rejtette volna el, az rég rossz, mert senki nem látja hacsak kettőnél is több komment érkezik a poszthoz.)
Úgyhogy vegyük is át még egyszer, miért fontos (a karácsony előtti reklámzajban különösen), hogy egyértelműen és azonosíthatóan legyen jelölve, ha valami reklám: mert ez így fair a követőkkel szemben. Az influencerek befolyással a követőikre, felelősek az általuk megosztott tartalomért, és nem mindegy mit ajánlanak nekik kipróbálni, megvásárolni. A követőknek pedig joguk van tudni, hogy a kedvenc véleményvezére azért ajánl-e egy parfümöt, mert tényleg az a kedvence, vagy azért, mert fizetnek neki érte. (Persze fizetett kampánynál is elengedhetetlen, hogy a véleményvezér csak olyan együttműködést vállaljon el, amivel tud azonosulni, ahol hiteles, és amit őszintén tud megosztani a követőivel, de ez már egy másik történet.)
Ami pedig a hirdetés megjelöléseket illeti, a GVH ajánlás még elég friss, úgyhogy remélhetőleg tisztul majd a kép, és jövő karácsonykor már sokkal következetesebb rendszerben szemezgethetünk az ünnepi javaslatok között.
Tetszett a bejegyzés és nem maradnátok le a legfrissebbekről? Kövessetek minket Facebookon is!