Mivel az influencer marketing egyre nagyobb üzlet (konkrétan milliárd dolláros), sokan szeretnének akár csak egy kis szeletet is belőle, ennek érdekélben pedig a tisztességtelen eszközöktől sem riadnak vissza. Szép dolog a jól megkomponált képek sorozata, alattuk több ezer lájkkal és kommentel – de mi van mögöttük? És hogyan jöhet rá a megbízó, ha kamura adja ki a pénzét?
Nemrég a Mediakix érdekes kísérletet végzett, hogy megmutassa, milyen könnyű hamis social influencereket létrehozni és velük még pénzt is keresni, átverve a megbízókat. Indítottak két Instagram accountot: egyikhez egy modellt fotóztak be és fashion/lifestyle véleményvezérnek szánták, a másikhoz pedig stockfotókat gyűjtöttek és utazó fotósként pozicionálták. Az előre legyártott alapanyaghoz ezután vásároltak követőket (olyan ütemben és mennyiségben, hogy az Instagram ne szúrja ki a turpisságot), majd természetesen a képekhez lájkokat és kommenteket is vettek, és olyan két hónap alatt az utazós influencernek 30 000-es, a lifestyle véleményvezérnek pedig 50 000-es bázist építettek fel.
Amikor már elég nagyok voltak ahhoz, hogy a márkák észre vegyék őket, regisztrálták az accountokat influencer-közvetítő felületekre, majd jelentkeztek különféle kampányokra. Olyan sokat nem is kellett várniuk a megbízásokra, a profilok ugyanis pillanatok alatt behúztak két-két megbízást tartalomgyártásra közepes méretű cégektől. A Mediakix természetesen csak addig ment el, hogy az accountok megkapják az ajánlatot, utána leleplezték a kísérletet.
Hazugságok a képektől a követőszámig
Az egyébként influencer marketinggel foglalkozó cég projektje egyszerre több dologra is rámutat. Egyrészt arra, hogy akár ilyen valós személyt nélkülöző, teljes átverések és végigvihetőek; másrészt pedig arra, hogy az egyébként létező személyek milyen könnyen tudnak manipulálni. Utóbbi nyilván gyakoribb, és egy olyan kezdő influencer piacon (mint a hazai), ahol még mindig többet számít a követő- és a lájkszám, lépten-nyomon belebotlani.
Követőket venni nem nagy kunszt, mindössze 3-8 dollárból meg lehet úszni egy ezres csomagot, ám okosan kell művelni a növekedést, hogy az Instagram ne szúrja ki és korlátozza vagy törölje az accountot. Persze a bázis növelése nem elég, hiszen a vásárolt botok nem lépnek interakcióba a profillal, kellenek lájkok és kommentek is a tartalmakra, hogy valódibbnak tűnjön az átverés. Egy ezres lájk és komment csomagot is meg lehet venni maximum 9 dollárért, ami mellé lehet megtekintést váltani pénzért a videókra, a storykra, de még az élő bejelentkezésekre is. Mindent tökéletesen le tudsz fedni – és ez nyilván nem csak az Instán van így, hanem az összes közösségi felületen.
Amikor egy megbízó nem elég körültekintő, nem valódi közönségre dobja ki a pénzét, de legalábbis biztosan nem annyi valós követőre, mint amit a felturbózott account mögött álló véleményvezér ígér. Akinek így az elérése is nyilván csak töredéke lesz a vártnak, az értéke pedig még annál is kevesebb.
Hogyan lehet felismerni Instagramon, ha hamis ígéretekkel van dolgunk?
Vannak, akik csak cicomáznak a követőszámon és az interakción a vásárolt lájkokkal és követőkkel. Esetleg a szponzorált tartalmaikat pimpelik meg kicsit plusz lájkokkal, hogy az ügyfélnek jobban tetszen. Súlyosabb eset az, amikor valaki befektetésként erre épít influencer karriert.
Hogy kiszűrjük ezeket a felhasználókat, érdemes kicsit a lájkok és kommentek mögé nézni. Az olcsón vásárolt fake követők ugyanis vagy teljesen arctalan bot accountok, vagy egyszerűen felépített random név+szám kombinációjú profilok, melyeknek saját tartalma nincsen és követőjük se sok, ellenben rengeteg hozzájuk hasonló profilt követnek. Ilyenek a vásárolt kommentelők is, akik ráadásul általában a tartalomhoz egyáltalán nem illő megjegyzést hagynak a posztok alatt. A kamu profilok angolul kommentelnek, nem igazán kapcsolódnak például egy alapvetően hazai közönségre építő influencerhez.
Ha az influencer nem költ interakcióra, csak követőkre, akkor a követőszám és a posztokra kapott lájkok aránya is árulkodó lehet. Minél kisebb ez a szám, annál biztosabb, hogy valami nem teljesen tiszta. Természetesen minden nagyobb követőtáborral rendelkező véleményvezér bázisában akadnak kamu profilok. Hiszen ezeket a botokat úgy állítják be, hogy kövessenek népszerű felhasználókat is a hozzájuk hasonlóan gyártott profilok mellett (hogy minél valódibbnak tűnjenek). Viszont amikor egy profil direkt kap egy kis követő-injekciót, azt azért ki lehet szúrni.
Az így dolgozó influencerek természetesen a véleményvezérek kis hányadát teszik ki és rossz fényt vetnek azokra is, akik egyébként saját erőből építették fel magukat. És rossz fényt vetnek a teljes influencer marketingre is. A jelenséget leginkább az hozza elő, hogy nálunk például még nagyobb értéke van a magas követőszámnak, mint a biztos és látható engagementnek. És nem tesz jót ennek az iránynak az influencer-platformok használata sem, ahol nem alakul ki partnerkapcsolat a véleményvezérrel és az ilyen stiklikre is nehezebben derül fény. A megbízóknak körültekintőbben kell átgondolniuk azt, kivel is szeretnének együtt dolgozni, hiszen a kamu influencerek akkor tűnhetnek el, ha egy idő után senki nem foglalkoztatja őket.
Fotók: Shutterstock, Mediakix