Filter

Hol kezdődik és meddig tart az influencerek felelőssége?

2017. október 04. - szabo.kata

Múlt héten az Internet Hungaryn a fenti témában tartottam előadást, és elsőre ugyan könnyűnek és egyértelműnk tűnt a téma, ám amikor elkezdtem kidolgozni, rá kellett jönnöm, hogy egyáltalán nem az. Pláne az a része igazán elgondolkodtató, meddig is kell felelősséget vállalnia egy influencernek az általa kiváltott hatásért. De nem is csak erről van szó, hanem arról is, egyáltalán mitől van igazán nagy felelőssége korunk social media véleményvezéreinek és képes lehet-e ezt bárki jól kezelni? Elárulom: igen. Csak ehhez fel kell göngyölítenünk pár dolgot.

bigstock-women-typing-on-mobile-phones-75509608-copy.jpg

"With great power comes great responsibility"

Ugyan a globálisan legismertebb influencereket milliók követik, azért az itthoni legnagyobbakat sem kell félteni. Bázisuk általában több százezres tömeget jelent, így befolyásolásuk kiterjedt, rengeteg emberhez elér. Az ekkora méretű befolyás pedig bizony már hatalmat jelent. Ahogyan hatalmat jelent a micro influcerek hatása is, bár az ő közönségük lényegesen szűkebb. Esetükben azonban nem szabad megfeledkezni arról a tényezőről, hogy befolyásuk sokkal koncentráltabb, közvetlenebb, ezért ugyanolyan értékes.

Az tehát megvan, honnan jön az influencerek hatalma, természetesen a befolyásukból, legyen az bármilyen természetű. A hatalomhoz pedig minden esetben felelősség társul. Hiszen olyan erő ez, amivel a követőik, saját maguk és az általuk képviselt vagy megemlített márkák életére is hatással vannak. 

De hol jelenik meg az influencerek felelőssége?

Egy véleményvezér felelőssége egyrészt megjelenik a befolyásolás során (legyen az akaratlan vagy direkt), ugyanakkor a befolyásolás által kiváltott hatásban is.

Az akaratlan befolyásolás felelősségével sokszor a még kezdő véleményvezérek sincsenek is tisztában, és sokszor a legnagyobbak is elfelejtik. Pedig amikor valakinek már van egy online közössége - ami legyen akármekkora, de issza a szavait - ott minden nyilvános tettnek súlya van. A véleményvezérnek tehát figyelnie kell arra, mit mond, mi iránt mutat elköteleződést, semlegességet, netán gyűlöletet és arra is, milyen márka mellett teszi le a voksát, teljesen zsigeri alapon. A legnagyobb YouTube-os követőtáborral rendelkező Pew Die Pie például rendszeresen megfeledkezik magáról, videókban, élő közvetítésekben és ejt el rasszista megjegyzéseket. Erre ráment már például egy giga együttműködése a Disney-vel, de a hasonló megnyilvánulásokkal ennél azért jóval több baj van. Pew Die Pie a legutóbb ilyen esetnél már maga sem tudott kibúvót találni a viselkedésére, és pont olyan baromnak tartotta magát, mint nagyjából mindenki.

https-_2f_2fblueprint-api-production_s3_amazonaws_com_2fuploads_2fcard_2fimage_2f476242_2fa4bf836f-76ee-4c75-b723-17737ce81f8c.jpg

Amikor direkt befolyásolásról beszélünk, akkor azért könnyebb tudatosnak lenni. Hiszen ez jelent már minden olyan előkészített és felépített megnyilvánulást, ami például egy-egy együttműködést is jellemez. Ilyen esetben az influencernek olyan dolgokat kell felelősségteljesen végiggondolnia, mint, hogy: kivel is dolgozik együtt, hogyan definiálja énmárkáját, mit akar közvetíteni a rajongóinak és hogyan kapcsolódik az az értékrendjéhez. Egy rosszul megválasztott munka nem csak a márkának, de az influencernek is csak negatív visszhangot hoz, akár olyan kellemetlen szinten, mint amit a hírhedt Fyre fesztivál jelentett az együttműködőknek. Még olyan óriások is hitelüket vesztették vele, mint Kendall Jenner, aki például egy Pepsi kampány miatt is megütötte már a bokáját.

Az előbbiek mellet a véleményvezér felelőssége az általa kiváltott hatásban is erősen ott van, azt azonban nehéz eldönteni, pontosan meddig is tart. Hiszen lehet, hogy például Kylie Jenner a megjelenésével arra sarkall egyeseket, hogy úgy sminkeljenek és öltözködjenek, mint ő, azonban nem ő veszik meg a ruhákat a tinik helyett és nem is ő az aki ott áll mellettük és győzködi őket, amikor mondjuk ihletésére sokan plasztikai sebészhez mennek. Nem ő hozza  rajongói döntéseit, ez világos. Ám abban azért van valami, hogy amikor például megtévesztő, amit mutat, rossz irányba terelheti őket, ez pedig az ő felelőssége. Az biztos, hogy a direkt befolyásolás hatásnak szempontjából a legkönnyebben körvonalazható a felelősség, de az akaratlan verziónál már törhetjük a fejünket.

kylie-jenner-main.jpg

Lehet jól kezelni ekkora befolyást?

Ahogyan az elején is mondtam, lehet. Főleg akkor, ha az előbb felsoroltakat egy influencer komolyan veszi. Persze ez sok munkát jelent. Ehhez meg kell ismerni pontosan a közönséget, ehhez ismerni kell a márkát, amivel dolgozik, ehhez tudni kell hogyan is látja magát pontosan. De egy igazán jó influencernek alapvetően törekednie kell a hitelességre és a következetességre, ha pedig ezekre odafigyel, felelősséggel tudja kezelni a befolyást és a hatalmát, ebben biztos vagyok. 

Ha kíváncsiak vagytok a poszthoz kapcsolódó prezentációra, itt lelitek!

Tetszett a bejegyzés és nem maradnátok le a legfrissebbekről? Kövessetek minket Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://influencer.blog.hu/api/trackback/id/tr8212924923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása