Kasza Tibi háromszor hódíthatná meg az USA-t a Facebook posztjaival

2018. február 26. - matastik.szilvia

Mi a közös Hódi Pamelában, Rubint Rékában és Hosszú Katinkában? Az, hogy a közösségimédia-oldalaikon tavaly megosztott posztjaikkal könnyedén elérnék egy több mint százmilliós ország teljes lakosságát. Sőt, Kasza Tibi önmagában majdnem tíz ilyen ország lakóit tudná megszólítani.

morpho_influencer_filter_header_2018.png

A véleményvezérek mindenhol ott vannak – offline és online egyaránt. Egyszerűen nem lehet róluk nem tudomást venni. Tetszik vagy sem, hatást gyakorolnak, és nem csak azokra, akik követik őket.

Az online influencerek ereje

Az „influencer marketing” bűvös kifejezés a marketingesek és PR-esek szókincsében. Nem ok nélkül. A fenti klasszikus celebek és más közösségimédia-véleményvezérek már egy-egy csatornájukon is tömegeket érnek el, ha pedig teljes „birodalmukat” nézzük, akkor mutatkozik meg igazán befolyásoló erejük. Egy magára valamit is adó véleményvezér ugyanis nem csak egyetlen közösségi felületen aktív. Egyszerre tölt meg tartalommal Facebook, Instagram, YouTube és egyéb közösségimédia-oldalakat, és bár ezeken a felületeken van átfedés a követők között, a hatás az összes csatornán együttesen akkor is sokkal nagyobb, mint egyedileg.

Dancsó Pétert például csak az Instagramon 235 ezren követik, de az összes csatornáján együtt már bő 1,3 milliós követőszámot hoz. Ilyen támogatói körre építve még pártot is érdemes volna alapítani.

A hagyományos ranglisták

Az influencer marketing meghatározó figuráit rendszerint olyan toplistákkal mérik, amelyek a véleményvezérek fő csatornájának követőszáma szerint rangsorolják a legnépszerűbbeket. Ez fontos mutató, de önmagában még nem mond eleget. Legalább ennyire fontos ugyanis, hogy ki milyen és hány csatornán aktív, milyen elérést produkál oldalain, és mennyire aktívan kommentelnek posztjaira a követői

A morpho és a SentiOne első közös kutatásában épp ezért a véleményvezérek* nem egyetlen, de összes csatornáját figyelembe véve állított fel a rangsort a 25 legerősebbről.

morpho_influencer_filter_2018.png

Az Influencer Filter

Az Influencer Filter kutatás három mutatószám mentén állt össze:

Követőszám: adott véleményvezér összes csatornájának összesített követőszáma**

Elérésszám: a vizsgált időszakban milyen sokan látták összesen az adott influencer által megosztott tartalmakat

Említésszám***: összesen mennyi komment érkezett ezekre a posztokra, tartalmakra

Az adatsorból egyértelműen látszik, hogy az igazán erős véleményvezérek nem csak egy felületen aktívak, sőt egy felületen akár több csatornát is működtetnek különböző tartalommal. Hatalmas követőtáborukat így „közösségi birodalmukon” keresztül érik el, és a különböző csatornák előnyeit kihasználva változatosan kommunikálnak.

Dancsó Péter a Videómánia mellett például egy második, szintén több százeres YouTube csatornát is működtet, ahova Dancsó stílusban befér minden, ami nem film és mozi. A TheVR három, külön-külön is erős YouTube csatorna gazdája, így a gamerek mellett a kütyümániások is megtalálják náluk, amit keresnek. Hasonlóképpen Szirmai Gergő is külön csatornákon osztja meg a mozis, a gamer és az utazós kontentet, ahol közönsége saját igénye szerint szórakozhat.

A felmérés mutatói jól tükrözik, melyik véleményvezér melyik csatornán a legaktívabb, és milyen gyakorisággal posztol. A Facebookon hagyományosan aktív celebek, így például Kasza Tibi, Rubint Réka és Hódi Pamela mennek a legnagyobbat elérés terén.

Kasza Tibi 900 millió feletti elérés száma persze nem véletlen: igazi „kontentgyárosként” naponta akár több tucat vicces-nem vicces posztot rak ki a Facebook oldalára, így pedig könnyedén az egekbe ugrik nála az egyes posztokat látó egyedi userek összesített száma.

Elérés terén egyébként éles határvonal húzódik a klasszikus celebek és a közösségimédia-felületeken ismertté vált fiatal véleményvezérek között.

A zömében alapvetően YouTuber véleményvezérek, mint Barni, Radics Peti vagy Nessaj „mindössze” néhány tízmilliós elérést generáltak tavaly. Alapvetően azért, mert fókusz náluk a videó, a tartalmakat maguk gyártják, és így kevesebbet is osztanak meg, mint azok, akik folyamatosan nyomva tartott share gomb mellett működnek. Mindemellett pedig a követők is könnyebben kommentálnak Facebook posztok alá, mint mondjuk Instagram fotók és sztorik mellé.

Milyen tartalommal lehet a legnagyobb elérést**** generálni?

Az Influencer Filter kutatás szerint jól működnek az

  • exkluzív és a humoros tartalmak,
  • a kihívások,
  • a személyes hangvételű megosztások
  • és az is, ha vendég szerepel a videókban.

Pamkutyáéknél 2017-ben így lett a legnagyobb elérésű tartalom a Despacito paródia, míg Kasza Tibinél az a videó, amikor Luis Fonsit utaztatta. Rubint Réka a lányát dicsérő poszttal, Hosszú Katinka a FINA sikereit a közönségnek megköszönő megosztásokkal, míg Istenes Bence lánykéréssel hozta a legnagyobb számokat. Nessajnál egy, a TheVR-ral közös videó ment a legnagyobbat, míg Dancsó Peti a luxusfeleséges tévéműsort véleményező videóival aratott.

Érdekesség (és ennek minden marketinges örülni fog), hogy a legnagyobb elérésű tartalmak közé fizetett együttműködés is be tudott kerülni: Szalay Isti legerősebbje ugyanis az lett, amit egy gyorsétteremmel együttműködve készített.

Ahogy az Influencer Filter kutatás is mutatja, a magyar véleményvezér-közösségben hatalmas potenciál rejlik. (Mit hatalmas? Óriási!) A legnagyobb influencerek rendkívül erősek, egy-egy posztjukkal is tömegeket mozgatnak meg, éves szinten pedig elképesztő nagyságrendű számokat hoznak. De … 

Számok vs. koncepció

Amikor egy márka partnert keres online kommunikációjához, érdemes rendszerben, koncepcionálisan és nem csupán nyers követőszám alapján gondolkodnia.

Egyrészt megkeresni a termékéhez, szolgáltatásához passzoló véleményvezért, másrészt azt a platformot, ahova az adott kontent a legjobban illeszkedik. A követőszám mellett ugyanis aranyat ér hiteles márkamegjelenést a jó időben, jó helyen, jó emberen keresztül megosztott, valid tartalom, ami természetesen terjed a választott kontextusban.

Fontos felmérni, hogy a potenciális véleményvezérek milyen csatornákon mozognak, milyen eszközöket használnak, és melyik felületén mennyire aktívak. Így pedig – ahogy Szalay Isti példája is mutatja –, ha a márkák a megfelelő véleményvezérrel találnak egymásra, akkor rendkívül jó eredményekkel tudják elérni a célcsoportjukat.

 

*A toplista azokat a véleményvezéreket vizsgálta, akik a közösségimédia-csatornáikon véleményt formálnak termékekről, szolgáltatásokról, aktuális eseményekről, társadalmi kérdésekről és egyéb témákról, és ezzel közvetve vagy közvetlenül befolyással lehetnek az őket követő emberek véleményére, gondolataira, vásárlási szokásaira. A definíciónak megfelelően nem kerültek a felmérésbe olyan, a közösségi médiában nagy követőszámmal rendelkező személyek, akik oldalaikat csak saját termékeik, szolgáltatásaik vagy tevékenységük népszerűsítésére használják, illetve olyan social csatornák gazdái, akik csak saját tartalmaikat teszik közzé, de csatornájuk márkaegyüttműködésre nem alkalmas.

**A Top25-ös listán szereplő influencerek összesített követőszámát a 2018. január 16-i állapot szerinti, az adott véleményvezérhez köthető Facebook, YouTube és Instagram csatornák kumulált követőszáma adja.

***Az adatsor lekérése a SentiOne nemzetközi social listening ügynökség rendszerén keresztül történt, és a 2017. január 1. – 2017. október 31. közötti időszakra vonatkozó adatokat összesíti. A becsült elérést a SentiOne egy saját fejlesztésű algoritmussal számolja, amelyben változóként szerepel a követőbázis nagysága és a tartalomra érkező interakciók száma (like-ok, kommentek, megosztások). A kutatásban szereplő összesített elérésszám azt mutatja, hogy a különböző platformokon megjelent posztokat posztonként összesítve hány egyedi user láthatta. Az említésszám a toplistán szereplő influencerek a vizsgált időszakban publikált összes posztjára érkezett kommentek összesített számát mutatja.

****A legnépszerűbb posztok azok, amelyek a vizsgált 2017. január 1 - 2017. október 31-ig tartó időszakban egyenként a legnagyobb becsült elérést generálták.

Tetszett a bejegyzés és nem maradnátok le a legfrissebbekről? Kövessetek minket Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://influencer.blog.hu/api/trackback/id/tr9913699830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.02.27. 00:56:05

Ebből a listából 5 nevet ismertem. Azokat se követem, csak már hallottam a nevüket.

datam 2018.02.27. 01:46:46

@Colonel H. Stinkmeaner: nálam is kb ez az arány. Katinka mondjuk be vagyon követve, de inkább a sportemberi mivolta miatt. Fasza Tibi oldalára rákukkoltam... hogy is mondjam... szétlopja az összes poén/mém oldalt, a lopott képekről kivágja vagy elbluröli az eredeti vízjelet, aztán odarakja a sajátját, majd úgy publikálja, mintha a saját zsenialitása lenne. Mákja van, hogy nem lehet ilyenért perelni, valszeg az alsógatyát is leszedték volna róla. Emellett rohadt szánalmas és nevetséges amit csinál. Igazából az összes ilyen Tibi féle barom rohadt szánalmas. Az anyjukat megrakják 5 forintért, csak róla szóljanak a pletykalapok. Számomra a leginkább megdöbbentő, hogy ez a Hódi/Berki páros mennyi embert érdekel. Félelmetes, hogy két teljesen buta, előember szinten lévő, semmiféle értéket elő nem állító bűnöző( inkább az ogréra igaz ez) ennyi ember számára érdekes, szerintük követésre érdemes. Oké, hogy ezek többnyire az ország leginkább alulművelt emberkéit szólítják meg, nekik szerepelnek, de akkor is durva...

innolatok 2018.02.27. 21:52:55

Az elérés (reach) definíciója ugyan a leírtaknak megfelelő, de a számítás egyértelműen fals. Itt talán aggregált view számot prezentáltatok, ez azonban nem elérés. Az ún. 1+ reach, amit sugall az elnevezésetek, az lenne, hogy egy konkrét embert csak egyszer kell számítani, és ki kell szűrni, hogy valaki egy videót többször megnézett, illetve több videót megnézett ugyanaz az ember. Javítsátok, mert ebben a formában körberöhög, aki tényleg ért bármit is analitikához, mérésekhez. Ha persze csak átlagolvasónak akartatok egy funny cikket írni, annak ok, de a blogotok neve azt sugallja, hogy van némi szakmai célotok ezzel az oldallal.

szabo.kata 2018.02.27. 22:32:02

@innolatok: szia! az itt használt reach-nél egyértelműen megfogalmaztuk a definíciót, hogy elkerülhetőek legyenek a félreértések, és így a számítás sem fals, hiszen megfelel a definíciónak. vagyis ebben a listában a reach a posztok egyes eléréseinek összege. és igen, ebben egy felhasználó többször is benne lehet, de ez egyértelmű is. Mivel a SentiOne rendszeréből ilyen érték kinyerhető (a definíció szerint), és ez a rendszer reach-nek hívja a kapott értéket, maradtunk a megnevezésnél. Természetesen, ha az egyedi felhasználókat számolnánk össze, akkor más képet kapnánk, de erre nincsen lehetőségünk. Ellenben az itt látható számnak is van bőven jelzsésértéke, ezért tartottuk fontosnak megmutatni.