#metoo – Mind véleményvezérek vagyunk!

2017. november 02. - matastik.szilvia

A Harvey Wenstein ügy, legyen bármilyen botrányos is, csak egy sok közül. Jobban látható, mert híres az elkövető és híresek az áldozatok is, de elég átböngészni Wenstein áldozatainak listáját, hogy egy halvány sejtés szintjén bekússzon a tudatunkba, mindenki lehet áldozat. Vajon hány és hány nő vagy férfi vált, válik, és válhat még a Harvey Wensteinek, Marton Lászlók és társaik áldozataivá? A véleményvezérek erejét felhasználva a #metoo kampány erre próbál rámutatni.

blogposztheader.jpg

Nem kell ahhoz nagyhatalmú producernek vagy elismert rendezőnek (de még csak férfinak sem) lenni, hogy valaki ilyet elkövessen. Munkahely, szórakozóhely, tömegközlekedési eszközök, a nyílt utca – a szexuális zaklatás bárhol, bármikor és bárkivel megtörténhet. Ez adja az „én is” kampány létjogosultságát.

A Wenstein botrány kirobbanása után Alyssa Milano bíztatott először mindenkit arra, hogy a #metoo hashtaget használva segítsen megmutatni, milyen sokan vannak áldozatok. A színésznő eredeti tweetjét már több mint 25 ezren osztották meg, több mint 69 ezren kommentálták. Rengetegen vannak, akik általa inspirálva osztották meg a lelküket nyomasztó történeteket.

A kampány a magyar weben is terjed. A SentiOne készített erről egy izgalmas kutatást, amiben megnézték, hogyan futott fel a hashtag a magyar weben, és milyen csatornákon pörgött fel igazán. Én is megkutattam kicsit a témát a SentiOne rendszerében, és bár csak a publikus posztok látszanak, az adatokból így is szépen kirajzolódik, hogy Alyssa Milano tweetje után mindössze egy nap kellett, hogy a #metoo elérje a magyar webet. Azóta sok ezer nyilvános bejegyzés született nálunk is. Ennek a jelentős részét a Facebook adja. Nők és férfiak egyaránt beszélnek a témáról, és bár a diskurzus alapvetően semleges hangnemben zajlik, sok a negatív felhang.

metoo_mentions_in_time_04-10-2017_02-11-2017.png

metoo_sources_pie_chart_04-10-2017_02-11-2017.png

Visszatérve Alyssa Milano tweetjére, a bejegyzése tökéletes példája annak, amikor egy véleményvezér fontos ügy érdekében használja a hatalmát. Mert azzal, hogy a híres, ismert, sokak által követett emberek odaállnak egy téma mellé, és azt mondják, ez fontos, erről beszélni kell, elindíthatnak egy olyan diskurzust, ami pozitív irányú változáshoz vezet. Egy ilyen témában pedig, amiről különösen nehéz beszéni, minden egyes bejegyzés számít. Minél több ismerősünknél jelenik meg a #metoo hashtag, annál jobban érezzük a téma súlyát. Ezen a ponton pedig mindenki véleményvezérré válik, aki csatlakozva a kampányhoz elmondja a sztoriját vagy csak kiírja a hashtaget. Mert minél több ember szólal fel, foglal állást és ítéli el a szexuális zaklatás minden formáját, annál hangosabbak és erősebbek lehetünk. Minél többen kiállunk, és azt mondjuk, nem, ez nem elfogadható, annál nagyobb az esélye annak, hogy változást érjünk el.

Éppen ezért, engedjétek meg, hogy egy személyes megjegyzést tegyek végére:

#metoo

 

Tetszett a bejegyzés és nem maradnátok le a legfrissebbekről? Kövessetek minket Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://influencer.blog.hu/api/trackback/id/tr7013146026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.