Könnyű átverés – Így kerüld el a kamu véleményvezéreket!

2017. szeptember 25. - szabo.kata

Mivel az influencer marketing egyre nagyobb üzlet (konkrétan milliárd dolláros), sokan szeretnének akár csak egy kis szeletet is belőle, ennek érdekélben pedig a tisztességtelen eszközöktől sem riadnak vissza. Szép dolog a jól megkomponált képek sorozata, alattuk több ezer lájkkal és kommentel – de mi van mögöttük? És hogyan jöhet rá a megbízó, ha kamura adja ki a pénzét?

shutterstock_695035345.jpg

Nemrég a Mediakix érdekes kísérletet végzett, hogy megmutassa, milyen könnyű hamis social influencereket létrehozni és velük még pénzt is keresni, átverve a megbízókat. Indítottak két Instagram accountot: egyikhez egy modellt fotóztak be és fashion/lifestyle véleményvezérnek szánták, a másikhoz pedig stockfotókat gyűjtöttek és utazó fotósként pozicionálták. Az előre legyártott alapanyaghoz ezután vásároltak követőket (olyan ütemben és mennyiségben, hogy az Instagram ne szúrja ki a turpisságot), majd természetesen a képekhez lájkokat és kommenteket is vettek, és olyan két hónap alatt az utazós influencernek 30 000-es, a lifestyle véleményvezérnek pedig 50 000-es bázist építettek fel.

Amikor már elég nagyok voltak ahhoz, hogy a márkák észre vegyék őket, regisztrálták az accountokat influencer-közvetítő felületekre, majd jelentkeztek különféle kampányokra. Olyan sokat nem is kellett várniuk a megbízásokra, a profilok ugyanis pillanatok alatt behúztak két-két megbízást tartalomgyártásra közepes méretű cégektől. A Mediakix természetesen csak addig ment el, hogy az accountok megkapják az ajánlatot, utána leleplezték a kísérletet.

fake-instagram-influencer-accounts.png

Hazugságok a képektől a követőszámig

Az egyébként influencer marketinggel foglalkozó cég projektje egyszerre több dologra is rámutat. Egyrészt arra, hogy akár ilyen valós személyt nélkülöző, teljes átverések és végigvihetőek; másrészt pedig arra, hogy az egyébként létező személyek milyen könnyen tudnak manipulálni. Utóbbi nyilván gyakoribb, és egy olyan kezdő influencer piacon (mint a hazai), ahol még mindig többet számít a követő- és a lájkszám, lépten-nyomon belebotlani.

Követőket venni nem nagy kunszt, mindössze 3-8 dollárból meg lehet úszni egy ezres csomagot, ám okosan kell művelni a növekedést, hogy az Instagram ne szúrja ki és korlátozza vagy törölje az accountot. Persze a bázis növelése nem elég, hiszen a vásárolt botok nem lépnek interakcióba a profillal, kellenek lájkok és kommentek is a tartalmakra, hogy valódibbnak tűnjön az átverés. Egy ezres lájk és komment csomagot is meg lehet venni maximum 9 dollárért, ami mellé lehet megtekintést váltani pénzért a videókra, a storykra, de még az élő bejelentkezésekre is. Mindent tökéletesen le tudsz fedni – és ez nyilván nem csak az Instán van így, hanem az összes közösségi felületen.

Amikor egy megbízó nem elég körültekintő, nem valódi közönségre dobja ki a pénzét, de legalábbis biztosan nem annyi valós követőre, mint amit a felturbózott account mögött álló véleményvezér ígér. Akinek így az elérése is nyilván csak töredéke lesz a vártnak, az értéke pedig még annál is kevesebb.

fake-instagram-influencer-account-wanderingggirl.png

Hogyan lehet felismerni Instagramon, ha hamis ígéretekkel van dolgunk?

Vannak, akik csak cicomáznak a követőszámon és az interakción a vásárolt lájkokkal és követőkkel.  Esetleg a szponzorált tartalmaikat pimpelik meg kicsit plusz lájkokkal, hogy az ügyfélnek jobban tetszen. Súlyosabb eset az, amikor valaki befektetésként erre épít influencer karriert.

Hogy kiszűrjük ezeket a felhasználókat, érdemes kicsit a lájkok és kommentek mögé nézni. Az olcsón vásárolt fake követők ugyanis vagy teljesen arctalan bot accountok, vagy egyszerűen felépített random név+szám kombinációjú profilok, melyeknek saját tartalma nincsen és követőjük se sok, ellenben rengeteg hozzájuk hasonló profilt követnek. Ilyenek a vásárolt kommentelők is, akik ráadásul általában a tartalomhoz egyáltalán nem illő megjegyzést hagynak a posztok alatt. A kamu profilok angolul kommentelnek, nem igazán kapcsolódnak például egy alapvetően hazai közönségre építő influencerhez.

Ha az influencer nem költ interakcióra, csak követőkre, akkor a követőszám és a posztokra kapott lájkok aránya is árulkodó lehet. Minél kisebb ez a szám, annál biztosabb, hogy valami nem teljesen tiszta. Természetesen minden nagyobb követőtáborral rendelkező véleményvezér bázisában akadnak kamu profilok. Hiszen ezeket a botokat úgy állítják be, hogy kövessenek népszerű felhasználókat is a hozzájuk hasonlóan gyártott profilok mellett (hogy minél valódibbnak tűnjenek).  Viszont amikor egy profil direkt kap egy kis követő-injekciót, azt azért ki lehet szúrni.

fakeinflu.jpg

Az így dolgozó influencerek természetesen a véleményvezérek kis hányadát teszik ki és rossz fényt vetnek azokra is, akik egyébként saját erőből építették fel magukat. És rossz fényt vetnek a teljes influencer marketingre is. A jelenséget leginkább az hozza elő, hogy nálunk például még nagyobb értéke van a magas követőszámnak, mint a biztos és látható engagementnek. És nem tesz jót ennek az iránynak az influencer-platformok használata sem, ahol nem alakul ki partnerkapcsolat a véleményvezérrel és az ilyen stiklikre is nehezebben derül fény. A megbízóknak körültekintőbben kell átgondolniuk azt, kivel is szeretnének együtt dolgozni, hiszen a kamu influencerek akkor tűnhetnek el, ha egy idő után senki nem foglalkoztatja őket.

Fotók: Shutterstock, Mediakix

A bejegyzés trackback címe:

https://influencer.blog.hu/api/trackback/id/tr9812785392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ivanyiorsolya 2017.12.15. 08:18:58

Szuper lenne egy feketelista, azokkal az "influencerekkel", akikről mindenki tudja, hogy vásárolták és folyamatosan vásárolják a követőket és lájkokat, és számos cég, köztük nagyok pedig mégis szemet hunyva efelett, dolgoznak velük, mert még mindig csak a számokat nézik.

szabo.kata 2017.12.15. 11:14:27

@ivanyiorsolya: Nem rossz ötlet, ám ha egy cég felelősen utánanéz, akkor kiderül számára a csalás.

ivanyiorsolya 2017.12.15. 11:22:19

@szabo.kata: Telekom, Calvin Klein, Nespresso, Gas Jeans, L'Occitane, csak pár cég, akik felelősen nem néznek utána..

praclee · http://gasztronota.blog.hu/ 2017.12.31. 13:23:15

@szabo.kata: @ivanyiorsolya

A fő baj az, hogy hiába mondják sokan, hogy már idehaza is... a valóság az, hogy nem csak a márkák, de a PR cégek sincsenek tisztában pontosan, mit és hogyan kéne. Nekem nem egy olyan eset volt, hogy beszélgettem nagy cégekkel, akik kb. még a követő vásárlásról se hallottak. És csak pislogtak. Nyilván ez a régi instagrammereknek könyebb volt, anno nem volt annyira korlátozott. Most már nehezebb, de azért tényleg elég nyilvánvaló, ha 20 komment csak a Nice, meg a very good pic szöveget tartalmazza és 1000 brazil, v arab lájk van közte. :D
Néha én is elszomorodom, hogy velem sem akarnak dolgozni még nagy cégek, mert nincs meg a min. 50k követőm. És hiába vagyok igényesebb, vagy hiába tudok több platformot kínálni, mint az IG, őket nem érdekli. Mondjuk tény, h nem is akarom eladni magam és simán utasítok vissza nagyobb cégeket, még fizettség fejében is. Ha egyszer nem tudok vele azonosulni, akkor nem. Ez se jellemző itthon, hogy valaki tudjon NEM-et mondani.
Úgyhogy én inkább járom a saját utam, magamnak keresek és kisebb márkákkal, akik inkább egy jó contentet, profi fotót és valós történetet akarnak, mintsem a műmosolyt.